Gennemfører en markedsanalyse på din virksomhed

Udtrykket “marked analyse” er ofte forvirrende for iværksættere, især for folk, der fokuserer på en bestemt niche eller marked segment.
I virkeligheden, mange små business ejere ikke forstå processen eller klager over at foretage en markedsanalyse er for kompliceret eller for dyrt og gad vide hvorfor, eller hvis det er nødvendigt.
Hvad er markedsanalyse?
I de mest grundlæggende vilkår er en markedsanalyse en vurdering af:
-Et bestemt problem eller mulighed for på et marked.
-Behov for målmarkedet vedrørende problem eller mulighed for.
-Idéer til markedsføring af en bestemt vare eller tjenesteydelse, der fylder behov for målmarkedet.
Hvornår bør du foretage en markedsanalyse?
-Når du starter en virksomhed.
-Når du indtaster et nyt marked.
-Når du overvejer en ny vare eller tjenesteydelse.
Hvorfor bør du foretage en markedsanalyse?
-At minimere forretningsmæssige risici.
-At forstå problemer og muligheder.
-At identificere salgsmuligheder.
-At planlægge din marketing/salg tilgang.
Processen med at foretage en markedsanalyse kan opdeles i
tre dele:
Del 1 – forståelse markedsvilkår
Dette giver dig grundlæggende oplysninger om din hele markedet–størrelse, konkurrence, kunderne.
Del 2 – at identificere muligheder på markedet
Dette giver dig mere målrettede oplysninger om potentielle problemer eller muligheder i det potentielle marked, og omfatter oplysninger om vækst, nuværende og fremtidige tendenser, eksterne faktorer og yderligere oplysninger om bestemte konkurrenter.
Del 3 – udvikling markedsdrevet strategier
Her er hvor vi får ind i hvad markedet forskning gør for dig. Det hjælper dig med at identificere muligheder for at vokse din virksomhed. Ved at forstå markedet og at vide, hvilke muligheder der er tilgængelige kan du oprette en marketingstrategi, der efterlader dine konkurrenter i støvet!
Her er 10 spørgsmål, der kan hjælpe dig i gang:
1. Hvad er det marked, jeg ønsker at nå?
-Hvem er de? (Grundlæggende demografi)
-Hvad er deres største problem i forbindelse med dette marked?
-Er deres behov bliver opfyldt af produkter eller tjenester, der leveres i dette marked?
2. Hvem er min konkurrence på dette marked?
-Har de succes i dette marked?
-Er de markedsføre et lignende produkt eller service?
-Hvad er markedsandelen for de tre største konkurrenter på dette marked?
3. er der plads til vækst i dette marked?
4. Hvad er størrelsen af dette marked?
-Er der plads til vækst?
-Industrien vokser? Stabil? Mættet? Flygtige? Faldende?
5. Hvordan adskiller mit produkt eller service fra konkurrencen?
6. Hvordan kan jeg nå dette marked?
-Hvordan er min konkurrence i øjeblikket nå dette marked?
-Er det den mest effektive måde?
-Hvad er den alternative måder at nå dette marked?
7. Hvad er forretningsmodeller af min konkurrence på dette marked?
-Er de effektive?
-Er der en måde at gøre det anderledes eller bedre?
8. Hvad forventer gæster fra denne type produkt eller service?
-Hvad er kernekompetencer for dette produkt eller service?
-Hvad ville gøre produktet “nye” “anderledes” eller “bedre” for kunden?
9. hvor meget er kunder villige til at betale for dette produkt eller service?
10. Hvad er vores konkurrencefordel i dette marked?
At kende svarene på disse spørgsmål vil ikke kun hjælpe dig finde ud af, hvis der er behov for dit produkt eller service, det vil hjælpe dig med at finde ud af de bedste måder at nå dine kunder, dine produkter eller service pris og i sidste ende gøre mere salg!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *